Skip to content

Et nettsted er ikke en elektronisk brosjyre

02.10.2010

Forbausende nok blir det stadig lansert nettsteder som uten fornuftig grunn går stikk imot de naturlige fordelene nettet tilbyr som medium.

Grunnen til dette er ofte at kravspesifikasjonen kommer fra et reklame- eller kommunikasjonsbyrå som fortsatt er fast i trykkmentaliteten. Dette til tross for at web’en har vært på banen i vel 15 år.

Hvis man er i ferd med å utføre et webprosjekt og har engasjert et byrå som kommer med mer enn én av følgende spesifikasjoner, bør man ta en seriøs revurdering av leverandøren.

Tegn på “feil leverandør”:

  • Byrået insisterer på å lage hele nettstedet i Flash uten å ha saklige grunner til det.
    Hvis man ikke kan forklare hvorfor en kombinasjon av vanlig html/css og javascript ikke er nok til å oppnå ønsket funksjonalitet og visuelt uttrykk, er grunnen at man vil drive opp budsjettet med noen hundre prosent fordi man har for mange ledige Flashdesignere, eller at man er sykelig opptatt av at design og typografi oppleves akkurat slik designeren har visualisert. Sistnevnte kan sammenlignes med å forby en avisleser å bruke forstørrelsesglass eller lesebriller, fordi det ville fornærme redaksjonens oppfatning om hvordan avisen burde oppleves.
  • Byrået insisterer på at stilguiden for grafisk profil for trykk ufravikelig skal implementeres på web.
    Dette betyr at de ikke vil eller ikke kan lage/tilpasse en grafisk profil for digitale medier.
  • Byrået insisterer på bruk av Flash eller bilder for å erstatte websikre skrifttyper med utvalgte, gjerne sjeldne skrifttyper i overskrifter eller brødtekst.
    Designeren har bestemt at skrifttype X med farge Y er den absolutt eneste din virksomhet/produkt kan forbindes med, enten den er lesbar på de fleste typer skjermer og oppløsninger eller ikke.
  • Byrået presenterer kun designforslag som forutsetter faste tekstområder.
    Nettsteder består per definisjon av dynamisk, varierende innhold, og en layout som ikke tåler dette er dårlig egnet for web.
  • Byrået foreslår kreative Flash-applikasjoner i nettstedet uten å kunne dokumentere nytteverdi eller sannsynliggjøre ønsket effekt.
    Dette er igjen et tegn på at for mange Flashdesignere sitter på lunsjrommet. Flashdesignere er dyre, spesielt for kunden.
  • Byrået foreslår en Flash- eller videobasert introside før besøkeren kommer inn på nettstedet.
    Hvis man skal ha et nettsted for en ny skrekkfilm der spenningen ønskes bygget opp før besøkeren kommer til selve informasjonen, kan man velge denne modellen. Ellers har man nettopp skremt vekk en majoritet av sine potensielle besøkere, som allerede har surfet videre før en fjerdedel av siden er lastet inn.

Hvorfor er dette tegn på at noe er galt?

Ovenstående holdninger bunner i en usikkerhet over nettet som medium. Man vil ofre nettets muligheter for brukerstyrt opplevelse, hurtighet og frihet til fordel for byråets rolle som typograf og annonsedesigner.

For et moderne nettsted bør mesteparten av funksjonalitet overlates til klassiske nettleserteknologier og nye javaskriptbibliotek som f. eks. jQuery, hvis det er et nettsted man skal lage.

Hvis det egentlig er noe annet man vil formidle –  avansert animasjon eller video,  et online-kurs med mye multimedia, eller en annen spesialisert frittstående applikasjon – er Flash ofte et meget godt valg, og kan med fordel benyttes som et element inni et nettsted.

Å bruke Flash til å simulere funksjonalitet som vanlig nettleserteknologi allerede tilbyr, er hverken effektivt eller brukervennlig. Det garanterer også at nettstedet taper i synlighet på Google og andre søkemotorer. Pass derfor på å bruke en webdesignleverandør som kjenner sitt medium.

En Flash-applikasjon er ikke et nettsted, og et nettsted er ikke en elektronisk brosjyre.

Advertisements
Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: